Dieną prieš išvažiuojant į Vilnių išsirengėm į svečius. Buvo lyg ir tingu kišti nosį iš namų, bet buvau sau pažadėjusi, kad prieš knygų mugę jus supažindinsiu su vienu projektu. Apie jį išgirdau dar berods pavasarį, sėdėjome bare po parodos „Tamsioji pasakojimo pusė“ pristatymo – koks milijonas žmonių, ir visi kad dalijasi savo idėjomis, kad dalijasi, net baisu darosi, kur toks kūrybiškumas gali nuvesti. Vienas iš tos kompanijos, galbūt pamatęs visiškai priblokštą mano žvilgsnį, sumanė dar kiek stumtelėti ir visiškai nuversti mane nuo nuostabos skardžio. Sako, „Kristule, o čia yra toks projektas, kur gal ir tau patiktų”.
Taip ir prasidėjo.
Aišku, kad patiko. Tikiuosi, patiks ir jums.
„Namuose buvo daug morališkai ir visaip kitaip pasenusių knygų, bet negi mesi lauk. Prisidėjo ir ilgų žiemos vakarų nuobodis, pabodo žaisti kompiuterinius žaidimus“, projekto „Pimp My Book“ pradžią dar nuo 2013 m. mėgino atsekti „KvasDesign“ dirbtuvių siela. Kiču, koliažu, subkultūrų raiška besidomintis vyras pirmiausia ėmėsi gražinti ikonas. Senkant jų atsargoms visai netikėtai atsigręžė į knygų kauges. Pačiupinėjo – tos kietais viršeliais būtų tikrai geras pamatas, pamanė. Taip ir prasidėjo.
Šiuo metu „KvasDesign“ dirbtuvėse apie 60 pagražintų įvairaus formato knygų.
Ant viršelių ekspresyvūs vaizdai, šaukiantys spalvomis, blizgesiu, simbolių kolizija, pašaipa iš šimtamečių vertybių ir šiandienių ikonų. Ar gali būti, kad grėsminga kaukolė netenka jokio grėsmingumo, kuomet ji išpuošta rožiniais brangakmeniais ir supama spindinčių drugelių?..
Apžvelgiant „Pimp My Book” kolekciją atrodo, kad norint nukenksminti galingą simbolį pakanka jį apibarstyti blizgučiais ir garsiai sušukti „bla bla bla”.
Bet viską matote ir jaučiate patys. Pati naudojuosi patikėta proga ir įsivedu Jus į „KvasDesign” dirbtuvę.
„Pimp My Book“ gretose ryškiaspalviai, cenzūrine ir necenzūrine kalba aprašinėti egzemplioriai, išpuošti pigia bižuterija, nulakuoti – tokių knygų dar neteko matyti. „Nė vienas nesame abejingas žėrintiems dalykams – briliantams, deimantams“, rikiuodamas akinančius kūrinius dėstė juos sutvėręs menininkas, „ir šių blizgučių šiais laikais galima laisvai prisipirkti“, pridūrė rodydamas dėžes, prikrautas karoliukų, juostelių, medalionų, plastmasinių brangakmenių ir kito gėrio.
„Nagų lakas yra tobulas”, pareiškė man įtariai žvilgterėjus į jo buteliukų pilną dėžę. Pasirodo, nagų lakas – nuostabi medžiaga nenorintiems ilgai tąsytis su tradicinėmis – jis spalvingas, greitai džiūsta, jį patogu naudoti.
Besigrožint blizgučių pertekliumi menininkas užsiminė buvus ir haute couture etapą – knygas puošė tikrais svarovskiais, „labai jau gražiai jie blizga“. „KvasDesign“ įkūrėjas pripažino, kad jį patį žavi lowbrow kultūra, įvairių subkultūrų saviraiška, o pradedant dirbti su knygomis prisimintas ir MTV projektas „Pimp My Car“ – visa tai susiliejo prikeliant naujam gyvenimui kiekvieną „Pimp My Book” kūrinį.
Kai kurių knygų šonai po „Kvas Design“ pagražinimų skaudžiai duria spygliais, kai kurie viršeliai raguoti, reljefiški. Kaip bebūtų, pati esu skaitytoja ir niekaip negaliu į knygą žiūrėti tik kaip į pamatą. Nesusilaikius suburbu menininkui, kad jis gal ir šioks toks knygų vandalas. „Taip, jei nori vadink ir taip“, dosniai sutinka. Ir po iškart po to, pasiūlo į viską pažiūrėti kitaip. Skaitytojas turėdamas rankoje štai tokią knygą jau nebegali jos temptis su savimi į tualetą, vonią, troleibusą ar kitą įprastą skaitymo vietą. Jis tarsi gražinamas į laikmetį, kai knyga buvo nepaprastai vertinga, puoselėta nuosavybė. Skaitytojas jos negali lamdyti, o tik atsargiai vartyti. Nepagarbus judesys reikštų spygliuko bakstelėjimą.
Necenzūrinė kalba, nepagarba nusistovėjusioms vertybėms, šiurkščios frazės rusų kalba, juodu markeriu chuliginiškai „patobulintos” klasikinio grožio subjektų fotografijos (kiek primena girtų viso pasaulio studentų žaidimą – „papuošk miegantį draugą”), ir, tame pačiame chaose – trapios gėlės, drugeliai, infantilumo ar vulgarumo pranašai blizgučiai, ryškios, linksmos spalvos.
Kičo juvelyrika visa savo didybe.
„Koks prietranka galėtų dėvėti tokį papuošalą?” stebėjosi nuolatiniu kai kurių pigios bižuterijos prekybos vietų lankytoju tapęs menininkas, rodydamas vieną iš įstabesnių papuošalų, kristaliukais nusagstytą aštuonkojo pakabuką. Medžiagos paieškos „Pimp My Book” objektams – nepaliaujamas nuostabos šaltinis matant, kokie skirtingi visuomenės sluoksniai koegzistuoja greta. Šonais trinasi žmonės besipuošiantys pigiais blizgučiais ir vertinantys tik autorinius juvelyrų kūrinius, neaiškaus toksiškumo aksesuarų (o, taip, kalbant apie pigią bižuteriją tai yra aktualu) ir natūralių medžiagų mėgėjai, prabangą demonstruojantys minimalizmu ir vargą dangstantys dirbtinių briliantų blizgesiu.
Natūralu, kad pradėję filosofuoti nuklydome ir iki didžiausios knygų šventės Pabaltijo šalyse, Vilniaus knygų mugės. Masės besigrūdančių žmonių, leidėjų gausa, knygomis nukrauti stalai, eilės prie autorių, eilės prie populiariausių knygų. Nieko keisto, kokioje dizaino parodoje kiekvienas tikrai neįpirks kelis tūkstančius kainuojančio šviestuvo, o štai knygą gali nusipirkti kiekvienas. Kad ir tą iš nukainuotų, dėžėje „viskas po vieną eurą“.
Knygų pirkimas susijęs ir su žmogaus įvaizdžiu. Nežinia kaip tai nutiko, bet laikui einant knygų žiurkės ir knygagraužiai virto seksualių smegenų savininkais, be to knygos gražiai atrodo įvairiuose mėgėjiškuose „nature morte” šedevruose – „kava, pyragėlis, knyga”, „knyga, arbata, žiema”, „koja, smėlis, knyga”, „pieva, medžių šešėliai, knyga” ir t.t. (neprisikabinkit prie nature morte, man jis čia tinka). Tokiais gražu puošti savo FB – geriau nei kugelio ar šuns nuotraukos. Knygos gelbėja keliant savo reitingus įvairiuose pokalbiuose, pakanka atsainiai paminėti vieną ar kitą autorių. Geriausia net ne pilnu vardu, o familiariai, nors nežinia kaip į tokią brolybę žiūrėtų patys autoriai – „Bukas”, „Hemas”, eee, „Džeinė” (kokių dar žinote variantų?).
Čia, aišku, smulkmenos. Nesinori nukrypti.
Taigi, knygų mugė yra siaubinga erdvė, žmonių, garsų, knygų kakofonija. Joje siūbuoja sunkiai įveikiamos masių judėjimo srovės, baudžianti termoreguliacija. Mugė lankytoją įsiurbia, sugromuliuoja ir po kokių šešių valandų išmeta atgal į apledėjusį Litexpo kiemą. Tik tai jau nebe tas pats žmogus, kuris pasidavęs veik hipnotizuojančiai traukai įėjo vidun – drebančios kojos, šlapia nugara ir daugybė į rankas įsirėžusių maišelių su nežinia kaip ir kodėl prisipirktų knygų.
Ir štai ta sunkioji akimirka prie kurios sėlinu ir niekaip nepasiryžtu tiesiog imti ir užrašyti. Kad gal. Kad gal ne visos knygos iš tų maišelių yra perskaitomos. Kad gal, nupirktos pasidavus mugės dinamikai, vėliau jos voliojasi lentynoje taip niekieno ir neatverstos. Aišku, su pažadu, kad kai bus laiko, kad vasarą, kad per atostogas.
Taip, pas mane yra tokių knygų. Aš prie jų artėju šviesos greičiu, bet likus milimetrui iki susidūrimo atsitrenkiu į neįveikiamą atstumiančios jėgos lauką, tolygiai ūžiantį „ne dabar, ne dabar”. Žinau, kad ir kitiems taip būna.
„Pimp My Book” išlaisvina nuo neskaitymo kaltės. Tai kita knygų galimybė – knyga yra jos viršelis. Ir nieko daugiau. Tereikia sugebėti atsirinkti pakankamo ryškumo, svarumo viršelius. Skaitymas reikalauja laiko, o laiko turima vis mažiau (lyg ir). Jei galima viską apie save pasakyti jau labai nuvalkiotais „kleino”, „gabanos” brendais arba kaip tik kuo mažiau žinomų dizainerių vardais – gal lygiai taip pat galima įdarbinti ir knygų viršelius.
Arba. „Pimp My Book” šaiposi iš knygos redukavimo į jos viršelį. Gal artimesnė ši galimybė, mat „KvasDesign” siela minėjo, jog pačiam knygos yra vertybė. „Fakjū”, sako visi tie pagerinti viršeliai.
Fakjū, bičes, skaitykit knygas.
* „KvasDesign” viršelių pasakojimai visai nesusiję su knygos turiniu. Nors menininkas pripažino, jog būtų įdomu puošti knygas individualiems skaitytojams, „įsivaizduoji, turi kokią savo gyvenimo knygą, ateini pas mane ir po kurio laiko ji tampa vienetiniu meno kūriniu, įspūdį paliekančiu ne tik savo turiniu, bet ir išskirtiniu apipavidalinimu”. Kol kas tai tik pasvarstymas, nors jei atsiras pageidaujančių – dirbtuvėse visada bus išvyniotas rožinis aksomo takelis jų knygoms.
Leave A Comment